Pasta smarna czy smar – kiedy stosować pastę smarną zamiast smaru.

Pasta smarna czy smar – kiedy stosować pastę smarną zamiast smaru.

Jest to dość istotne pytanie, które bardzo często się spotyka na rynku środków smarnych.
Rozpatrując ten problem, trzeba przede wszystkim określić, jaki problem występuje na węźle smarnym.

Problemy na węźle smarnym

Może być wiele problemów, ale często są to:

  • brak możliwości odkręcenia węzła śrubowego po okresie eksploatacji
  • zatarcie się łożysk, łożyska na przeniesieniu obrotu
  • zatarcie się trzpienia na połączeniu posuwisto – zwrotnym
  • brak możliwości zdjęcie łożyska z wału – zapieczenie się.

Przyczynami problemów na węzłach smarnych są najczęściej:

  • temperatura, która jest generowana w samym węźle
  • naciski jednostkowe i prędkość obrotowa
  • materiały współpracujące np. metal – metal, metal – plastik, metal – metal
  • środowisko, w którym pracuje węzeł – szczególnie środowisko chemiczne lub obecność wody i wilgoci

Smary to pół-stałe środki smarne, będące zawiesiną środka zagęszczającego w płynnym środku smarnym-oleju. Odpowiednio dobrany smar zapewnia smarowanie tam, gdzie niepraktyczne lub niemożliwe jest zastosowanie oleju.

Smary powinny być tak skomponowane i opracowane, by zapewnić doskonałe właściwości w ekstremalnych warunkach pracy, przy ekstremalnym ciśnieniu oraz wysokich jak i niskich prędkościach.

Formuła smarów oparta jest na olejach mineralnych, syntetycznych, włączając w to oleje silikonowe
oraz oleje PFPE (perfluoropolieterowe).

Aby zapewnić efektywne działanie smary zawierają specjalne dodatki uszlachetniające:
– przeciwzużyciowe i o właściwościach EP dające odporność na zatarcia przy dużych obciążeniach
– przeciwutleniające , zapobiegające procesom starzenia smaru w wyniku utleniania
– przeciwkorozyjne i przeciwrdzewne zapewniające ochronę metali kolorowych i żelaza przed wilgocią
i agresywnymi czynnikami chemicznymi
– poprawiające smarowność
– dodatki środków stałych takich jak np.: (grafit)

Różnice odporności smarów i past smarnych na temperaturę

W większości przypadków smary pracują w temperaturach maksymalnych 110 – 130 °C.

Przykłady:
Molykote BR 2 Plus
Mobilux EP0, Mobilux EP1
Total Multis EP1, Multis EP2
Total Copal GEP 0

Smary odporne na wysokie temperatury to smary:
– syntetyczne, silikonowe i oparte na oleju PFPE (perfluoropolieterowym)
Wytrzymałość tych smarów na temperaturę wynosi około 210 – 250°C ,
a dla smarów o najnowszej formule nawet do 300°C – przykład to Kluberalfa HPX 93-1202

Znakomitymi przykładami smarów do wysokich temperatur są smary :
Molykote HP-870,
Molykote HP-300,
Barrierta L 55/2 (temp. pracy do 260 °C)
Klubertemp HM 83-402
Molydal M-61

Pasty smarne pracują w temperaturach granicznych około 1400 °C .

Pasty smarne zawierają mocno skoncentrowany/skondensowany środek smarny w oleju. Ich konsystencja jest tak opracowana, aby umożliwić wygodne stosowanie.
Pasty najczęściej składają się z nośnika (takie jak olej mineralny lub syntetyczny) i ponad 50% smarów stałych . Są to:
– grafit , dwusiarczek molibdenu (MoS2), politetrafluoroetylen (PTFE)- polimer fluorowy,
proszki metali ( na przykład miedź CU), dodatki ceramiczne, białe środki smarne (różne związki nieorganiczne).
W sytuacjach, gdzie oleje są wypierane i brak jest warstwy smarnej, stałe środki smarne tworzą przylegający film, który zapobiega zniszczeniom spowodowanym dużymi obciążeniami przy małych prędkościach.
Dzięki budowie past smarnych, w wysokich temperaturach powyżej 200 °C, olej wyparowuje i pozostaje stały środek smarny (jako film smarny) – węzeł łożysko jest zabezpieczone.
Przykłady :
Molykote 1000,
Molykote HSC Plus,
Molykote P-37,
Molykote P-74
Kluberpaste UH1 96-402
Kluberpaste HEL 46-450

Warto zauważyć , że dobór odpowiedniego produktu zabezpieczy nas przed ewentualnym wzrostem temperatury wynikającym np. z uszkodzenia podzespołu.
Możemy zyskać czas na ewentualną diagnostykę połączenia oraz szybkie usunięcie awarii poprzez łatwy demontaż.

Naciski jednostkowe

Kolejnym rozpatrywanym aspektem są naciski jednostkowe oraz wpływ nacisków jednostkowych, które oddziałują na miejsce styku.

Medium wprowadzone pomiędzy powierzchniami powinno pozostawić film smarujący.
To zabezpieczy powierzchnie trące oraz zapewni odprowadzenie temperatury.
Pasty są produktami o wysokiej wydajności smarowania i najbardziej ekonomicznym sposobem ochrony kontaktu między powierzchniami metalowymi. Jest to realizowane poprzez stworzenie cienkiej ale stałej warstwy smaru, która utrzymuje odstęp między powierzchniami metalu.

Prędkość obrotowa

Kolejny ważny aspekt to prędkość obrotowa. Często zapominamy o tym, że niska prędkość obrotowa może także spowodować uszkodzenie węzła łożyskowego, poprzez wzrastające naciski jednostkowe. Produktami odpowiednimi dla takich aplikacji są smary:
smar Molykote HP-870
smar Molykote 33 Light,
smar Molykote 33 Medium
Są to smary mineralne, syntetyczne, PFPE oraz silikonowe, które przy niskich prędkościach obrotowych są w stanie przenieść bardzo wysokie naciski. Z powodzeniem stosowane szczególnie przy produkcji pelletu oraz granulatu do wtryskarek GC.
Szczególnie szeroko stosowany do granulatorów jest smar Kluber Stabutherm GH 461.

Środowisko pracy

Bardzo ważne dla wyboru produktu jest określenie środowiska pracy.
Jeżeli środowisko pracy jest wilgotne, w obecności środków chemicznych, także w obecności wody i gazów nasz środek smarny musi zabezpieczyć węzły, łożyska przed uszkodzeniami wtórnymi podczas pracy.
Produkty, które sprawdzą się w takich warunkach pracy, to pasty smarne takie jak :
Molykote 111,
Dow Corning High Vacuum Grease,
Molykote G- Rapid Plus,
Molykote HP – 300, HP – 870,
Molykote MKL – N
Molydal NB 1200

Pasty smarne to:
• bezproblemowy montaż maszyn – bez uszkodzenia powierzchni
• bez zużycia przekładni podczas rozruchu . Stały film olejowy zapobiega ścieraniu i chroni przed
plastyczną deformacją drobnych chropowatości powierzchni.
• bez zatarć – wysoka temperatura utrzymuje trwałą warstwę smaru i zapobiega „zespawaniu”
metalowych części maszyn

Dzięki walorom użytkowym past smarnych, często mamy możliwość zdecydowanie lepszego zabezpieczenia, możemy dużo lepiej zareagować na ewentualną usterkę oraz w krótkim czasie ją naprawić – brak problemów z demontażem oraz demontaż bez uszczerbku na elementach konstrukcji.

Zachęcamy także do zadawania pytań i polecamy kontakt z naszą Firmą.

MAGROSS…
to nie tylko ssmarowanie…

1
z nami dobierzecie Państwo smar lub olej
2
zapewniamy odpowiedź na wszystkie zapytania ofertowe
3
odpowiadamy najszybciej, jak to możliwe
4
istniejemy długo, bo … wiemy dużo o smarach.